Toti comunicam, in fiecare moment, fie ca o facem constient sau inconstient (comunicare nonverbala), deoarece avem nevoie de conexiuni unii cu ceilalti pe o scena intr-o continua dinamica, aceasta comunicare permitandu-ne sa devenim constienti de altii dar si de sine. Doar prin comunicare crestem si ne dezvoltam, iar astazi, datorita tehnologiilor comunicationale, comunicam mai mult  ca oricand.

Conform unui studiu recent la care au participat peste 300 de oameni de afaceri, capacitatea de a comunica eficient si discursul public, s-a situat pe primul loc pe lista aptitudinilor absolventilor de facultate de care sunt interesati angajatorii. Un alt studiu organizat de Asociatia Americana pentru Management, un numar de 2000 de manageri si directori executivi, au clasificat, pe primul loc, aptitudinea de comunicare la locul de munca pentru viitorii angajati.

Discursul public constituie un mijloc esential de implicare civica. Este o modalitate de a va exprima ideile si de a avea un impact asupra aspectelor care conteaza in societate. Sintagma esentiala in acest caz este ”a produce o schimbare”. Asta vor cei mai multi dintre noi sa faca in viata – sa schimbe ceva, sa aduca o mica schimbare in lume.

Avand in vedere importanta discursului public, nu este surprinzator ca arta oratoriei e predata si studiata pe intregul glob de mii de ani. Retorica lui Aristotel, scrisa in sec al III lea î.Hr., este considerata si in prezent cea mai importanta lucrare despre acest subiect iar multe dintre principiile expuse in ea sunt respectate de vorbitorii si scriitorii de astazi. Marele lider roman Cicero se folosea de discursuri pentru a apara libertatea si a scris cateva lucrari despre oratorie.

Intr-un discurs public, un demers eficient poate fi realizat doar atunci cand vorbitorul poate atrage atentia asculatatorilor iar pentru aceasta el trebuie:

  1. Sa fie sincer si ferm in prezentare
  2. Argumentele prezentate sa fie clare si pline de sens
  3. Tonalitatea vocii sa fie calda
  4. Gesticulatia e necesara in sustinerea argumentelor insa aceasta nu trebuie sa fie haotica
  5. Limbajul nonverbal trebuie sa fie atent distribuit iar verbalul si nonverbalul e de dorit sa coexiste armonios
  6. Vorbitorul trebuie sa cunoasca perfect informatia
  7. Sa fie sigur pe sine si pe ideile supuse dicursului

Vorbitorul trebuie sa isi realizeze scopul chiar prin discurs. Pregatindu-l, vorbitorul trebuie sa anticipeze intrebarile care ar putea sa apara in mintea ascultatorilor si sa raspunda la acestea.

In schimb, ceea ce trebuie sa stie toti vorbitorii, este faptul ca emotiile sunt normale!

Unii dintre cei mai mari vorbitori din istorie au suferit de trac: Abraham Lincoln, Winston Churchill si Margaret Sanger.

Celebrul orator roman Cicero spunea: ”ma ingalbenesc la inceputul unui discurs si imi tremura toate membrele si sufletul.”

Oprah Winfrey afirma ca discursul îi aduce anxietate.

La inceputul carierei sale , Leonardo di Caprio era atat de stresat de ideea de a tine un discurs de multumire, incat spera ca nu va primi premiul Oscar, pentru care fusese nominalizat.

Jerry Seinfield, in stilu-i caracteristic, afirma : ”Daca am avea de ales, la o inmormantare, majoritatea am prefera sa fim in sicriu, nu cel care rosteste elogiul”.

Elvis Presley, regele muzicii rock n roll, afirma ca are emotii inainte de fiecare spectacol. Bono, solistul formatiei U2, afirma acelasi lucru.

Cheia este transformarea acestor emotii negative in unele pozitive (entuziasm, nerabdare), acest lucru vă va da ocazia sa nu mai fiti o victima a lor ci vă va vitaliza.

Transformarea acestor emotii poate suna asa:

Exemple:

  • As vrea sa nu fiu nevoit sa tin acest discurs acest discurs este sansa mea sa-mi comunic ideile si sa capat experienta ca vorbitor
  • Nu sunt un bun vorbitor in public nimeni nu e perfect dar ma perfectionez cu fiecare discurs pe care il tin
  • Am emotii mari cand tin un discurs toata lumea are emotii. Daca altii si le pot stapani, voi reusi si eu
  • Nimeni nu va fi interesat de ceea ce spun am un subiect bun si sunt foarte bine pregatit. Desigur ca vor fi interesati.

Unul din principalele motive pentru care oamenii sunt ingrijorati ca vor face o greseala cand vorbesc este ca percep vorbitul drept un act performativ si nu act de comunicare. Oamenii sunt atenti la mesajul transmis.

Succesul ca vorbitor depinde de dumneavoastra – de credibilitatea personala, de cunostintele despre subiect, de pregatirea discursului, de maniera de a vorbi, de receptivitatea dumneavoastra fata de public si fata de ocazia respectiva. Pentru succesul unui discurs este nevoie insa si de entuziasm.

Deoarece oamenii au cadre de referinta diferite, o persoana care ia cuvantul in fata unui public trebuie sa acorde atentie adaptarii mesajului la publicul caruia i se adreseaza. Deci, pentru a fi un vorbitor eficient, trebuie sa fiti axat pe public.

Discursul public presupune un limbaj formal, ascultatorii reactioneaza negativ la discursurile care abunda in argou, jargon si greseli gramaticale.

Si nu in ultimul rand, pregatiti-va foarte bine pentru fiecare discurs! Dale Carnegie spunea ca ”un discurs este o calatorie cu un anumit scop, drept care trebuie sa existe o ruta. Cel care incepe de nicaieri, de obicei tot acolo ajunge.”

~ Anticipati succesul, nu esecul! Ganditi pozitiv! Increderea este puterea bine-cunoscuta  gandirii pozitive~

Mult succes!